
معاون سازمان توسعه تجارت از تسهیل کامل مسیرهای قانونی بازگشت ارز صادراتی خبر داد و افزود: با همکاری بانک مرکزی همه رویهها اصلاح شده تا جریان ارز به کشور تقویت شود.
محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت، درخصوص اقدامات انجام شده برای افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: بخشی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان نسبت به برخی رویههای تعیین شده از سوی سیاستگذار ارزی گلایه داشتند و معتقد بودند این روشها منافع اقتصادی آنها را تامین نمیکند.
وی تصریح کرد: در برخی موارد صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را از مسیرهای دیگری وارد کشور میکردند که لزوما در آمار رسمی ثبت نمیشد. از این رو تلاش شد با همکاری بانک مرکزی تمامی رویههای قانونی بازگشت ارز تسهیل شود تا منافع اقتصادی فعالان اقتصادی در بازگرداندن ارز به کشور تامین گردد.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بانک مرکزی در ماههای گذشته بخشنامههای مختلفی را درخصوص استفاده از ارز حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و سایر روشهای قانونی بازگشت ارز ابلاغ کرده و عملا تلاش شده هیچ بهانهای برای عدم بازگشت ارز باقی نماند.
وی افزود: البته شرایط و تحولات یکی دو ماه اخیر و آثار ناشی از جنگ، بطور طبیعی اختلالاتی در روند بازگشت ارز ایجاد کرده است، ولی پیشبینی ما این است که با تثبیت شرایط و استمرار تسهیلات ایجادشده، نرخ بازگشت ارز افزایش یابد.
قنادزاده بیان کرد: امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات خود، واگذاری کوتاژ و همچنین استفاده از ارز دیگران بدون انتقال ارز فراهم شده است تا فعالان اقتصادی بتوانند از این ظرفیتها برای تامین نیازهای وارداتی و انجام تهاتر استفاده نمایند.
وی ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور و تامین کالاهای مورد نیاز است. به همین دلیل به جای آنکه صرفا ارز دریافت شود، این امکان فراهم شده است که صادرکنندگان از محل ارز خود نسبت به واردات کالا اقدام نمایند.
معاون سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: در نهایت آنچه اهمیت دارد تحقق هدف بازگشت ارز و تامین نیازهای کشور است و با سازوکارهای جدید، امکان استفاده موثرتر از منابع ارزی صادرکنندگان فراهم شده است.
منبع: خبرگزاری مهر